Heilige Maagschap

Het linkerluik van een altaarstuk met aan de binnenzijde een afbeelding van vier episoden uit het lijden van Christus, toegeschreven aan de Meester van Liesborn (ca. 1480), vertoonde een vlekkerig vergeelde vernis en talrijke oude, verkleurde retouches. In overleg met de opdrachtgever werd besloten om het schilderij terug te brengen naar een zogenaamde “stripped state”, d.w.z. vrij van vernis en van alle oude retouches en overschilderingen, om het vervolgens weer op een esthetisch verantwoorde wijze op te bouwen. De “stripped state” legde veel grote beschadigingen en verflacunes bloot, met name langs de naden, maar ook verspreid over het oppervlak. Door zorgvuldig aangebrachte vullingen en verfijnd retoucheerwerk kon het zijluik weer in zijn oorspronkelijke glorie worden hersteld.

“Heilige Maagschap” door de Meester van Liesborn, ca. 1480, collectie Museum Catharijneconvent. Afb. 1: foto van vóór restauratie. Afb. 2: foto van “stripped state”. Afb. 3: foto van na restauratie.